PRESSMEDDELANDE

Ur ett transportperspektiv bidrar en slängd pall i en avfallscontainer med mer än tre gånger så mycket CO2-utsläpp jämfört med att returnera pallen till Retursystem Byggpall. Det visar en ny studie om retursystemets klimatmässiga och ekonomiska avtryck.

– Vi visste sedan tidigare att Retursystem Byggpall bidrar till att färre pallar slängs på byggarbetsplatser och hos byggmaterialhandeln men att det är så klimat- och ekonomismart visste vi inte. Nu har vi det svart på vitt och det stärker så klart vår positiva syn på retursystemet, säger Ulf Gustafsson, VD på branschorganisationen Byggmaterialhandlarna.

Klimatsmart

När tomma pallar slängs blir konsekvensen längre transporter då varje hämtning kräver en specifik tur- och returtransport av avfallscontainern. Dessutom tillkommer en transport från avfallsanläggningen till en förbränningsanläggning. Störst påverkan på CO2-utsläppen har dock mängden pallar som kan transporteras vid varje transport samtidigt som väldigt få tompallar får plats i en avfallscontainer. I Retursystem Byggpall sker hämtningar med lastbil som även transporterar annat gods och därmed uppnås en mycket hög fyllnadsgrad. Att skillnaden inte blir ännu större beror på att containertransporten utförs av en lastbil som släpper ut mindre CO2.

Ekonomiskt smart

Om antalet enheter att returnera uppgår till 85 st utgår ingen kostnad för hämtning, i annat fall debiteras byggarbetsplatsen eller byggmaterialhandeln 200 kr.

– Retursystemet åstadkommer en smidig och billig returhantering för våra medlemmar. Lösningen innebär att pallar och pallkragar i standardformaten kan returneras på en och samma gång vilket är oerhört mycket enklare än att behöva sortera respektive materialleverantörs olika pallar. Dessutom ser retursystemet till att fler och fler materialleverantörer går över till byggpallar och därmed slipper kunden att slänga pallar i onödan. Det är betydelsefullt för hela byggbranschen menar Ulf.

Att lastningskostnaden är högre när tompallarna ska till respektive materialleverantör förklaras av att det uppstår fler moment för sortering, att det blir färre pallar vid respektive lastning och därmed flera antal lastningar än om samtliga pallar skickas tillbaka till en och samma mottagare. Ofta tas höga avgifter ut för att returnera till en enskild materialleverantör och ingen ersättning ges för trasiga pallar.

Olika behov – olika hämtningsmöjligheter

Ekonomiskt är det bäst att boka hämtning via Norrlandspall, systemets pallaktör. Byggarbetsplatsen och byggmaterialhandeln får full ersättning för byggpallarna men står själv för lastningen. Byggmaterialhandeln kan också erbjuda upphämtning av tomma pallar. När byggmaterialhandeln levererar material till bygget kan de ta med tompallar hem i retur, som sedan hämtas av Norrlandspall, som är retursystemets pallaktör. Ett tredje alternativ för upphämtning är att kontakta byggarbetsplatsens avtalade återvinningsentreprenör vilket är praktiskt vid små pallvolymer eller vid ont om plats.

Beräkningarna för CO2-utsläppen bygger på NTMs (Network for Transport and Environment) metod för att beräkna resultat och som påvisar relativt stora skillnader mellan återanvändning och att elda upp pallarna.

Fakta om Retursystem Byggpall

 

Retursystem Byggpall tog hem priset för Årets Återanvändare vid Återvinningsgalan i Göteborg. Mycket hedrande och ett erkännande för goda miljöinsatser inom byggbranschen.

Retursystem Byggpall är byggbranschens egna retursystem för lastpallar av EUR-format och halvpallsformat. Retursystemet är, via ett forskningsprojekt, framtaget av och för byggbranschen för att förenkla pallhanteringen, minska miljöbelastning och minska kostnaderna i samtliga led inom byggbranschen.

Retursystem Byggpall drivs gemensamt av branschorganisationerna Sveriges Byggindustrier, Byggmaterialhandlarna och Byggmaterialindustrierna.

Marknadsgruppen består av ett antal stora inköpsorganisationer och företag. Gruppen har en viktig roll i spridandet av information om Retursystem Byggpall. I samband med att de skriver avtal med materialproducenterna ställs krav om leverans på Byggpall. Marknadsgruppen består av: NCC, Skanska, JM, Beijer Byggmaterial, XL Bygg, Byggtrygg, Jem & Fix, Bygma, Woody, Derome, Optimera, AB Karl Hedin, K-Rauta, Peab, BOLIST, Dahl, Nordströms, Strabag, Veidekke och Onninen.

Returlogistik är på uppdrag av byggbranschen ansvariga för implementering och utveckling av Retursystem Byggpall.

Norrlandspall AB är det företag som för närvarande har uppdraget att leverera kvalitetskontrollerad Byggpall till byggbranschen. Företaget ansvarar även för hämtning, kvalitetskontroll, reparation och återköp av pallarna hos slutanvändaren.

Läs mer påwww.byggpall.se